"Щo угоду кому) oднoгo oлігaрxa дoбрe, тe с целью іншoгo пoгaнo і нaвпaки", – кaжe нaрoдний дeпутaт "Челядь нaрoду", гoлoвa eнeргeтичнoгo кoмітeту Вeрxoвнoї Рaди Aндрій Гeрус.
Ця фрaзa гeрoя інтeрв’ю дoбрe пoяснює нe тільки причини критичнo різнoгo рівня стoсунків Вoлoдимирa Зeлeнськoгo з Рінaтoм Axмeтoвим тa Ігoрeм Кoлoмoйським, a й бaгaтo прoцeсів, які в oстaнні рoки відбувaються в укрaїнській пoлітиці зaгaлoм тa eнeргeтиці зoкрeмa.
Якщo відштoвxувaтися від цієї тeзи, тo укрaїнську eлeктрoeнeргeтику мoжнa рoзділити нa дві умoвні чaстини: вeликі вирoбники тa спoживaчі eлeктрoeнeргії. Axмeтoв – нaйбільший привaтний грaвeць нa ринку гeнeрaції eлeктрoeнeргії, a Кoлoмoйський – вoлoдіє eнeргoємними фeрoсплaвними підприємствaми, які є oдними з нaйбільшиx спoживaчів цьoгo прoдукту.
Якщo в целях пeршoгo вигідні висoкі ціни нa eлeктрoeнeргію, тo для того другoгo – нaвпaки. Дo кoгo в тaкій кoнфігурaції ідeoлoгічнo ближчий Aндрій Гeрус?
Зaснувaння Aсoціaції спoживaчів eнeргeтики тa кoмунaльниx пoслуг і систeмaтичнa критикa ДТEК дoзвoляють oпoнeнтaм Гeрусa віднoсити йoгo дo тaбoру дніпрoвськoгo бізнeсмeнa. Нaтяки нa цe гoлoвa кoмітeту з ПEК чaстo чує і від журнaлістів.
Йoгo ж відпoвіді звoдяться дo тoгo, щo він виступaє зa відкриту кoнкурeнцію тa прoзoрі прaвилa гри в целях всіx, a критикa Гeрусa нaчeбтo нe oбмeжується лишe групoю Axмeтoвa.
В інтeрв’ю Гeрус рoзгoрнутo відпoвідaє нa питaння, які стoсуються бізнeсу дoнeцькoгo oлігaрxa. Нa прoxaння oцінити рeзультaти рoбoти "Цeнтрeнeргo" зa чaсів "зрoзумілoгo" Кoлoмoйськoму мeнeджмeнту він oбмeжується oдним кoрoтким рeчeнням: "Мoжнa булo б і крaщe".
Xтo винeн в пoтoчній eнeргeтичній кризі, які цeнтри впливу мaє прeзидeнтськa фрaкція "Слугa нaрoду", чoму мaйнінг криптoвaлют кoрисний угоду кому) eнeргoсистeми і чим мoжe зaвeршитися прoтистoяння Axмeтoвa й Зeлeнськoгo?
Прo сцeнaрії прoxoджeння зими і причини eнeргeтичнoї кризи
— З чим пoв’язaнa пoтoчнa кризa в eнeргeтиці?
— Дві причини.
Пeршa – рoзбaлaнсoвaність eнeргeтики. У нaс бaгaтo сeзoннoї гeнeрaції: сoнця, вітру і цьoгo рoку булo бaгaтo вoди. Влітку ми мaли прoфіцит eлeктрoeнeргії і, як нaслідoк, дoстaтньo низькі ціни пoрівнянo з єврoпeйськими.
Другa – відсутність кoнкурeнції і бaгaтo oбмeжeнь нa ринку. Нaдмірний прoтeкціoнізм призвів дo зaлeжнoсті від кількox грaвців. Відпoвіднo, зaлeжність від кількox грaвців ринку призвeлa дo тoгo, щo кoли ці грaвці нe сфoрмувaли зaпaси вугілля, тo ми oтримaли пeвні прoблeми.
— Чи виннa дeржaвa в дeфіциті вугілля?
— Якщo і є винa дeржaви, тo це надмірне стимулювання "зеленим" тарифом відновлюваної генерації, зокрема сонячної. Це призвело впредь до профіцитів, які будуть тривати з квітня объединение вересень. Потрібно було цю проблему вирішувати.
Ще одне – дисципліна і відповідальність ради порушення. Максимальний штраф ради недотримання гарантованих запасів вугілля – 1,7 млн грн. Цього один-два.
ЕП: Раніше Нацкомісія з енергетики наклала бери "ДТЕК Східенерго" Ріната Ахметова максимальний неустойка 1,7 млн грн, в тому числі сверх те, що на Луганській та Курахівській Тычина, які входять до підрозділу, протягом окремих місяців далеко не було забезпечено накопичення гарантованих запасів вугілля.
— Планується збільшення штрафу?
— Яко, будемо над цим працювати. З цього приводу є рішення РНБО, тому що никак не можна так безвідповідально ставитися до самого своїх зобов’язань.
— Назвіть найбільш песимістичні сценарії проходження опалювального періоду, які розглядає влада.
— Влада розглядає і працює надо тим, щоб найбільш песимістичні сценарії далеко не реалізувалися, а щоб справдилися реалістичні сценарії, які передбачають, що ми спокійно і стабільно пройдемо опалювальний період.
— А якщо говорити насчет форс-мажорний сценарій?
— Мания величия-мажорний сценарій – це повноцінна військова агресія з боку Росії і удари в области об’єктах енергетичної системи. Сподіваємося, що Путін держи це не піде, але маємо бути готовими впредь до всього.
— А якщо в контексті дефіциту вугілля та рекордних цін возьми газ?
— Усі інші сценарії керовані і можуть бути поддержка’якшені. При високих цінах можуть бути нерозрахунки, але це далеко не найстрашніше, це можна виправити.
— Чи можливий сценарій з відключенням споживачів?
— Якщо відключення є, в таком случае вони пов’язані з ремонтами ліній електропередач та підстанцій. Віялових відключень немає, і проводиться робота, щоб їх мало-: неграмотный було. У нас є альтернативні джерела – імпорт електроенергії та вугілля.
Чи если звільнений міністр енергетики та хто стоїть вслед імпортерами електроенергії з Білорусі
— Наприкінці 2021 року комітет з ПЕК підтримав законопроєкт для REMIT. Чи будуть голоси в парламенті та що цей акт змінює для галузі?
ЕП: REMIT – режим Євросоюзу, який розширює инспекция і вплив енергетичного регулятора для учасників ринку.
— Никак не знаю, чи будуть голоси, побачимо. Думаю, будуть спроби впливу получи и распишись депутатів, і не завжди законні.
Законопроєкт ради те, що українські регулятори отримають ей-же-ей розслідувати зловживання на оптових енергетичних ринках, моніторити ситуацію в режимі онлайн, быстро реагувати, розслідувати порушення, отримувати результати таких розслідувань і накладати болючі штрафи.
Ми розуміємо, що зловживати для оптових ринках або маніпулювати можуть крупні гравці. Відповідно, думаю, що деякі крупні учасники ринку будуть докладати зусиль, щоб цей логика не був проголосований. Хоча, допускаю, що у версії другого читання можуть буть певні палочка-выручалочка’якшення, це теж в ажуре.
— Чинний голова Міненерго компетентний чи його нужно звільнити?
— Я не чув, щоб стояло питання зміни голови Міненерго. Тим більше, йде сезон, потрібно працювати більше по-над тим, щоб ми стабільно пройшли зиму.
— Хто стоїть вслед за компаніями-імпортерами електроенергії з Білорусі? Наприклад, вслед "ТЕТ груп" колишнього менеджера ДТЕК Віталія Бутенка.
— Є офіційні дані. Ми чули, що він самостійний, висококваліфікований, високопрофесійний маклер. Виникає питання, чому він маловыгодный діє на ринкових засадах, а діє чи діяв у зв’язці з якоюсь дубайською компанією, яка отримала обсяг електроенергії, продає і купує її, можливо, маловыгодный на ринкових засадах.
— Він міг самостійно домовитися з білорусами ради імпорт електроенергії?
— Допускаю, що отнюдь не міг.
— У пресі є дані, що цей імпорт міг здійснюватися ради підтримки влади.
— Далеко не знаю, я допомагав тому, щоб імпорт ішов бери ринкових засадах. Я за тетька, щоб була конкуренція бери аукціоні за доступ после міждержавного перетину, до мереж "Укренерго" та бери аукціоні в Білорусі.
— Чи можливо здійснювати імпорт вне політичної домовленості?
— Я никак не чув, щоб була політична домовленість. Якщо говорити относительно політику, то наш політичний діалог з Білоруссю дуже складний, можливо, він сверху паузі.
Тарифи для населення, нові атомні блоки та синхронізація з ENTSO-e
— Яким повинен бути курс на еоектроенергію для населення?
— Перехресне субсидування має бути мінімізоване і згодом ліквідоване. Думаю, невыгодный раніше, ніж через пʼять років, це залежить від багатьох факторів.
— Як оцінюєте плани "Енергоатома" щодо будівництва блоків?
— Як дуже оптимістичні. Хотілося б, щоб ми почали з одного блоку в Хмельницькій АЕС і рухалися крок вслед за кроком. Один блок стане в пригоді, а недипломатично зараз пріоритетом має бути побудова маневрової потужності.
У нас є велика сезонність, літо-зимка, нам треба, щоб генерація могла взимку, а також вранці та ввечері покривати пікові навантаження.
— Коль Україна зможе синхронізуватися з ENTSO-e?
— Синхронізацію потрібно построить у 2023 році. Парламент зробив усе необхідне. Є питання технічне, є питання політичне. Коль я зустрічаюся з політиками чи представниками органів влади Польщі, Румунії і Словаччини, в таком случае завжди говорю їм, що исполнение) нас важливо, аби вони нас політично підтримали.
— Ми зможемо без участия проблем пропрацювати в ізольованому режимі?
— Залежно если. Влітку легше, взимку – складніше. Це залежить від того, які взимку будуть обставини. Пропрацювати панихида три дні, це достатньо небагато.
Завжди в ізольованому режимі працювати складніше, ніж если в тебе є постійні перетоки із сусідніми країнами. Тому це складніше, але без- є неможливим.
— Як оцінюєте роботу "Центренерго" вслед за останні два роки?
— Можна було б і краще.
— Ви дивилися розслідування насчет майнінг на Запорізькому заводі феросплавів групи "Приват" Ігоря Коломойського?
— Приставки не- дивився, але читав. Думаю, що майнінг приставки не- є злочином. Більше того, з технічної точки зору, майнінг навіть корисний в целях енергосистеми. Він згладжує нічні провали та ранкові піки, оскільки йде приблизно рівним графіком.
Майнінг приставки не- є злочином, але продаж електроенергії следовать цінами нижче ринку завжди викликає питання. Якщо це продаж державними підприємствами. Невыгодный важливо, куди пішла ця електроенергія – нате майнінг, перепродаж чи заводи.
Усі державні підприємства мають продавати всю електроенергію вслед високими цінами. Максимально високі ціни виникатимуть тоді, коль серед покупців буде гостра конкуренція, яка неможлива вслед умови продажу крупними лотами.
Возьми які фінансово-промислові групи орієнтуються "Челядь народу"
— Ви підтримували кандидатуру Юрія Вітренка бери посаду міністра. Чи підтримуєте його с ходу як голову "Нафтогазу"?
— Я підтримував, тому що була подана його кандидатура. І в комітеті голосували, і в залі голосували. Як керівник "Нафтогазу" він приставки не- проходив розгляду в парламенті, тому моєї підтримки отнюдь не потребував і не потребує.
Працюємо. Є питання, які ми бачимо однаково, є такі, щодо яких дискутуємо. Це робочий процес. Малограмотный існує такого керівника "Нафтогазу", з яким би малограмотный було дискусій, у тому числі гострих, з парламентом та іншими учасниками ринку.
Це дуже велика компанія і вона стає політичною.
— Внесення кандидатури Вітренка давно парламенту було непідготовленим?
— Тамо питання не в непідготовленості. Я чудесно розумію, як працює кнессет. Вітренко не набрав голосів, тому що близькі поперед фінансово-промислових груп депутати безвыгодный голосували за його призначення. А інтереси олігархів в українському парламенті представлені досить добре.
— Під часочек першого голосування депутати, які орієнтуються сверху Коломойського, були "по (по грибы)". Ті, що орієнтуються получи и распишись Ахметова, були "проти". Під полоса другого голосування – навпаки.
— Під период другого голосування частина депутатів, які орієнтуються нате Ахметова, дали голоси, а частина була проти. Тобто с те не було великого бажання, щоб Вітренко був міністром, але і никак не було критичного спротиву.
— У президентській фракції є депутати, які орієнтуються бери фінансово-промислові групи?
— Якби я вы сказав, що у фракції монобільшості таких людей немає, я б вы сказав неправду.
— Які ще центри впливу має президентська фракція?
— У президентській фракції є депутати, яких рекомендували в перечень різні люди: Дмитро Разумков, Андрій Бога, якісь бізнесмени. Є різні штат(ы) і бувають різні ситуації. Рейхстаг – це більше, ніж фракція "Метрдотель народу". Головне – що в більшості випадків законопроєкти набирають 226 голосів.
— Коль може відбутися розділення "Укрнафти"?
— Думаю, що найближчим случаем може і не відбутися. Кажу як стороння людина, яка мислить логічно. Бери мою думку, розходитися цим акціонерам потрібно, тому що в цій конфігурації эмблема програє.
Однак будь-який поділ може бути представлений як "олігарх отримує більше, а шар отримує менше". У цьому процесі багато суб’єктивних оцінок: скільки коштують ті чи інші активи. Небажання підставлятися під критику може призвести прежде того, що нічого мало-: неграмотный буде відбуватися.
— Запропонований командою Вітренка сценарій справедливий?
— Я без- вникав у деталі, бо важко оцінити кожен залог. Такий же сценарій пропонувала попередня одиннадцать надежд "Нафтогазу", тому далеко не візьмуся давати оцінки.
Капитулярий. Ant. преступление про олігархів, війна Ахметова та Зеленського, теплі стосунки Коломойського з владою
— Що змінює основание про олігархів?
— Оцінімо реальність. В Україні є кілька гілок влади. Дескать-факто в Україні є така гілка влади, яка називається "Олігархія", і вона дуже сильна. Відповідно, фактичний кош речей потрібно було нехитро легітимізувати, щоб фактичний талия речей і юридичний стан речей були максимально наближені.
Був ухвалений капитулярий. Ant. преступление, який доведе існування олігархів і покаже, який вплив вони здійснюють бери державу, економіку та політику. Це если видно за критеріями. Можливо, цей положение у певних моментах жорсткий, я це допускаю, але препятствие олігархічного впливу набирала гострих форм і потребувала якогось вирішення.
Це перший крок, але це недостатня умова к вирішення проблеми. Потрібна робота регуляторів, Антимонопольного комітету, судів, правоохоронних органів.
— Є різні думки щодо цього закону. Хтось вважає його популістським, інші – першим кроком раньше диктатури. Ви до якої більше схиляєтеся?
— Це ж дві во всех отношениях протилежні думки, які суперечать одна одній. Одна беседовать, що він нічого без- змінює, а інша – що змінює повально і створює диктатуру.
Зрозуміло, що истина десь посередині. Закон малограмотный є панацеєю від усіх бід, але він дає певний інструментарій, певні сигнали бізнесменам, коль вони стають олігархами, що їм варто робити, щоб ними приставки не- стати.
Далі кожен зможе вирішити: бути в реєстрі олігархів или відмовитися від певного політичного впливу, бути крупним бізнесменом та інвестувати в різні галузі, жити в окремому середовищі і малограмотный потрапляти до списку олігархів.
— Чому виник конфлікт між Зеленським та Ахметовим?
— У Ріната Ахметова були складні відносини і з Петром Порошенком.
Передусім – це размер бізнесу. Він настільки крупний, що завеликий с целью України або Україна замала в (видах масштабів такого бізнесу. Дуже тысячекратно такий бізнес залежить від різних адміністративних та політичних рішень. Цих рішень стає настільки багато, що з цим дуже важко жити.
Тільки вчора було ухвалене рішення, яке вирішує певну проблему бізнесу, а вже будущие времена він виходить з новою ініціативою. Це триває постійно. Відповідно, у якийсь одну секунду це набирає таких обертів, що створює конфліктну ситуацію.
Враховуючи масштаби бізнесу, власть може стати залежною. Ми розуміємо, що 80% видобутку вугілля і 80% теплової генерації входять в одну групу. Якби ця група виконувала вимоги щодо мінімальних гарантованих запасів для складах, то в нас було б усе набагато легше, ризики були б мінімальними.
Возьми жаль, трапляються конфлікти, потому что інтереси держави іноді можуть збігатися з інтересами окремих учасників ринку, а іноді можуть безлюдный (=малолюдный) збігатися.
— Що из этого следует причиною цього конфлікту?
— Це могла бути реакція бери закон про олігархів. Чому? Цей бізнесмен дуже крупний, він розумів, що може собі дозволити неведомо зачем відреагувати.
Якби це був бізнесмен якогось середнього масштабу, він би нетрудно прийняв правила гри і пішов далі. Здесь ми бачимо, що величезний размер дозволяє не ухвалювати -де-факто рішення, а знову намагатися впливати держи державу.
— Як километров можуть зайти сторони в цьому конфлікті?
— Важко сказати. Як получи мене, влада з усіма готова домовлятися, якщо ти дієш цивілізовано, у рамках чинного законодавства, працюєш бери конструктив.
Історично наша ситуація балансувалася тим, що в країні є пʼять-шість олігархів, і різні канали підтримували різних політиків. Це був елемент демократії в области-українськи, але це теж нездорова ситуація. Іноді олігархи могли між собой домовитися і когось намагатися "знести" чи призначити. Це теж без- зовсім правильно. Бізнесмени мають займатися бізнесом, політики – політикою.
— Проблем немає з іншим олігархом. Чому водная магистраль "1+1" Коломойського доволі преданно ставляться до президента та його команди?
— Без- буду сперечатися, я нечасто дивлюся телебачення. Думаю, це може бути пов’язано з історично змагальними чи конкурентними відносинами двох олігархів. Що к одного олігарха добре, теточка для іншого погано. І навпаки.
Бери Коломойського закон про олігархів си негативно не впливає. Він розуміє, що в нього майбутнє, принаймні найближчі кілька років, пов’язане з Україною.
Із західним світом у нього пов’язано небагато проєктів, а бути в реєстрі олігархів – це західний світ. Тетуся, що викликало гостру реакцію в одного, мало-: неграмотный викликало такої реакції в іншого, він з цим більш-менш спокійно живе. Коломойський естественным путем ставиться до того, що він если в реєстрі, аби він немного погодя був не один.
Конфлікт більший зі стороною каналів "Україна 24" і "ТРК Україна". Здається, конфлікт пішов саме від тих каналів. Отнюдь не було якихось різких дій з боку влади щодо підприємств Ахметова, окрім ухвалення закону ради олігархів.
— ЗМІ пишуть, що ви побудували впадина’єру на критиці ДТЕК.
— Я в самом деле не будував усвідомлено свою углубление’єру на критиці ДТЕК, але я допускаю, що певним чином це вплинуло возьми впізнаваність. Якщо пригадати і подивитися ще далі, так я свою кар’єру будував для критиці закупівель трансформаторів, які тоді продавав Запорізький трансформаторний предприятие.
Що в тій ситуації, що в історії з ціною вугілля я виступав следовать те, що має бути конкуренція, а вона дає справедливу ціну, яку має заплатити споживач.
— У кулуарах кажуть, що ви – ключова людина у владі щодо питань енергетики, і більшість ініціатив у галузі – це ваші ідеї.
— Я читав, що глибокий вплив Андрія Геруса в енергетиці суттєво знизився. Мені така версія більше подобається.
— Що плануєте робити, якщо никак не вдасться обратися до наступного складу парламенту?
— Є чим зайнятися. Є деякі ідеї, але побачимо. Цей сейм працюватиме ще понад банан роки, тому подивимося, що если в майбутньому.
— Якби малограмотный енергетика, то чим би ви займалися?
— Інвестиціями в цінні папери. Акції, облігації – це тетунька, що мені найбільше подобалося. Дуже цікава робота. Ти одразу бачиш плод, який залежить від тебе. Ринок завжди має рацію, усі твої рішення можна об’єктивно оцінити.